Denna studiedag syftar till att du som professionell ska få inspiration till att kunna möta och arbeta med individer och familjer. Få fokus på relationer och de utvidgade system/familjekonstellationer som vi alla har runt oss. Att sätta människan i sitt sammanhang och ha en systemisk utgångspunkt.
Nu
är det dags för Ulrika Ernvik att dela tankar och praktiska övningar
med oss utifrån sin bok ”Familjeterapi – en utforskande och samskapande
lek som förvandlar relationer”.
Ulrika Ernvik skrev boken då hon både i utbildningen, i litteraturen och i det praktiska arbetet upplevde att barnen glömdes bort. Hon insåg att vi som familjebehandlare behöver bli flerspråkiga och lära oss barnens språk: leken, rörelsen och skapandet i olika former. Hon upplevde att vänster hjärnhalva med de många orden tagit över även i familjebehandlingen, och ville hitta former att bjuda in och aktivera även höger hjärnhalva.
Samtidigt blev det tydligt för henne hur viktig både glädjen och tryggheten är för förändring och utveckling. Genom kunskap om den interpersonella neurobiologin får vi tips om hur vi kan föra in glädje och trygghet i familjebehandlingen. Ulrika beskriver också hur vi behöver vidga det systemteoretiska tänkandet och se människans behov av tillhörighet också till flocken, till naturen och till någon form av livskraft.
Teori och praktiska övningar kommer varvas under hela dagen, och vi kommer få med oss en gedigen aktivitetsbank för att föra in glädje och trygghet i familjebehandlingen.
Ulrika
Ernvik är socionom, legitimerad psykoterapeut, handledare
och lärare med systemteoretisk inriktning. Hon har arbetat inom svensk
socialtjänst samt på ett internationellt terapicenter i Thailand. Nu arbetar
hon deltid som familjeterapeut på en vårdcentral i Mariestad, och deltid som
handledare och föreläsare. Hon är författare till fem böcker, alla med fokus
på hur vi för in glädje och trygghet i relationer.
Målgrupp: Studiedagen riktar sig till er som jobbar inom socialtjänstens olika yrkesgrupper, inom barn- och ungdoms-/vuxen-psykiatrin, inom vård- och omsorgsverksamheter samt inom skolhälsovård som direkt eller indirekt jobbar tillsammans med familjer. Avseende behandlare och terapeuter riktar sig dagen både till familjebehandlare/familjeterapeuter som vill fördjupa sina kunskaper och utveckla sina färdigheter och till behandlare/terapeuter som nu arbetar med individer men som är intresserade av familjearbete.
Plats: Missionskyrkan, Borganäsvägen 22, Borlänge. Vi startar med kaffe och smörgås kl. 08:30. Föreläsningen börjar 09:00 och slutar 15:30 med frukt.
Kostnad: 1 200: - för icke medlem och 700: - medlem. Vill du bli medlem i Dff för 2023 i samband med studiedagen är kostnaden 1 000: - (700:- + 300:-medlemsavgift) alt 950:- för pensionär/student (700:-+250:-medlemsavgift) OBS! Är du chef för målgruppen erbjuds du delta kostnadsfritt tillsammans med betalande deltagare.
Anmälan via denna länk: https://forms.gle/JpzGstjeMNkAiahH9 senast den 3 mars 2023. Anmälan är bindande men platsen kan överlåtas till annan vid förhinder.
Vid frågor, kontakta dalarnasfamiljeterapiforening@gmail.com.
Välkomna!
Styrelsen,
Dalarnas Familjeterapiförening
Torsdag den 12 maj 2022 i Borlänge
med Gun Drott-Englen:
Barn- och ungdomsfokuserad familjebehandling
Att få med alla i familjen i behandlingen
Johan Sundelin, leg psykolog och psykoterapeut, spec
klinisk psykologi, handledare, Ph.D.
Johan Sundelin pratar om den svåra konsten att hålla reda på sig själv i samtalsrummet och i mötet med familjer. Ibland kör man fast och känner förvirring, både runt egna reaktioner och vad man ska göra härnäst. Under kvällen diskuterar Johan strategier för att vända en återvändsgränd i behandlingssamtalet till en fördjupad kommunikation, liksom att utveckla färdigheter för att överleva som behandlare i det långa loppet.
Presentationsbilder från föreläsningen
Klara
Edlund, uppvuxen i Falun, docent i psykologi, leg psykolog, leg
psykoterapeut och handledare i KBT, förläser om praktik i behandling från
både ett individual- och familjeperspektiv kring arbete och behandling av
ätstörningar, självskadebeteende och ångestproblematik. Ätstörningsdiagnoser
och evidensläge för behandling. Fokus på barn och ungdomar med små
djupdykningar i idrottens värld och bland de glömda barnen med extremt
selektivt ätbeteende. Vi försöker hålla ett holistiskt perspektiv utanför
diagnoskriterierna – det vill säga samsjuklighet och andra samtidiga problem. Sist
men inte minst går vi igenom evidensbaserad psykologisk behandling för barn-
och ungdomar med fokus på familjebaserad terapi –
den så kallade "Maudsleymodellen".
Presentationsbilder från föreläsningen
Webbinarium med Magnus Ringborg 3 december 2020
Föreläsningen
berörde bland annat frågeställningar som:
• Hur kan vi lotsa familjer framåt i samtalet så
att de känner att de
får med sig något nytt?
• En basmetod för ett Förändrande Familjesamtal
presenterades.
• Exempel på svårigheter man kan möta, och vilka
tips som kan vara
bra att ha i rockärmen?
• Föreläsningen innehöll en film som visar ett
realistiskt familjesamtal,
som kommenterades steg för steg.
• Avslutningsvis besvarades frågor från
lyssnarna.
Ta del av
föreläsningsbilderna
Autism 2.0 – en uppgradering av kunskap runt autism
Vad vet vi idag om autism? Hur ser det uppdaterade kunskapsläget ut? Hur använder vi den nya kunskapen så att den blir till hjälp för personer med autism-spektrumtillstånd (AST)?
Ta del av
föreläsningsbilderna
en modell för tydliga uppdrag och utvärdering integrerad i behandling
hjälper barn och vuxna att ge direkt feedback om samtalen
ökar delaktighet och aktivt deltagande från barn och vuxna.
Utbildningen
hölls av Lisa Koser och Luke Sheahan, som arbetar i Bromma
familjebehandlarteam. Teamet har översatt manualen för Feedback oriented
dialogical family therapy till svensk kontext och utbildar andra
familjebehandlarteam i Stockholmsregionen i metoden. Alla som deltar i
utbildningsdagen får manualen!
En
dag för dig som behandlare, människoarbetare. Vad händer dig mentalt och
känslomässigt i mötet med medmänniskor. En annorlunda studiedag i det
existentiella rummet.
Att öka medveten om mig själv som behandlare bland annat genom utvidgande reflektioner.
Efter att förmiddagen har haft fokus på behandlarens stress och sårbarhet utifrån det existentiella perspektivet kommer eftermiddagens fokus vara på det existentiella samspelet med dem vi möter.
Grundläggande perspektiv på hur man kan arbeta med familjer ur ett existentiellt perspektiv. Utrymme för dialog och egna frågor.
Jan Aronsson är bland annat lärare på steg 2 utbildningen vid Ersta Sköndal Högskola och handleder familjerådgivningar runt omkring i landet och undervisar blivande familjeterapeuter. Platsantalet är begränsat så var ute i god tid om du är intresserad!
Presentationsbilder:
Presentationsbilder för
deltagare i studiedagen.
”…utmaningen är att med en systemisk/relationistisk värdegrund, navigera och samverka konstruktivt på sin arbetsplats, trots stressande möten med perspektiv, språk och metoder som ’skaver’…”
Johan Sundelins
föreläsningsbilder
Johan Sundelin är psykolog, psykoterapeut och fil dr i
familjeterapi. Han har under många år varit verksam i Dalarna och står bakom
uppbyggnaden av familjeterapienheten vid BUP. Johan verkar som föreläsare
och som handledare inom olika verksamheter, bl. a inom kommun och landsting.
2017 utsågs Johan till Årets Familjeterapeut av Svenska föreningen för
familjeterapi.
Studiedag med Dalarnas familjeterapiförening i samverkan med Länsstyrelsen Dalarna, Borlänge 21 nov 2017
.pdf När jag möter utövaren av våld
.pdf Arbeta med våld
Tor Wennerberg föreläste:
.pdf Själv och tillsammans – anknytning
.pdf Coherence Therapy – om känslomässig koherens bakom symptom
Tor Wennerberg, psykolog och författare till
böckerna Vi är våra relationer och Själv och tillsammans, beskrev under
den här föreläsningsdagen hur trygga respektive otrygga
anknytningserfarenheter påverkar vår identitetsutveckling och vårt sätt att
vara i relation till andra, från tidig barndom till vuxen ålder. Han
presenterade också Coherence Therapy.
Traumamedveten
omsorg. Hjälp till barn som varit med om traumatiska händelser.
Susanne Wittkull, socionom, leg. psykoterapeut och
familjerådgivare i Mora kommun berättar om sitt arbete med att utbilda i
Traumamedveten omsorg i Rädda Barnens regi. Traumamedveten omsorg är ett
förhållningssätt som bygger på forskning kring hur viktiga vuxna kan skapa
läkande miljöer för barn som upplevt svåra saker. Tre grundläggande behov
behöver tillgodoses för att en läkningsprocess kan ske: upplevd trygghet,
positiva relationer och goda copingstrategier.
Plats: Öppenvårdsenheten Socialtjänsten, Stadshusgränd 6, Borlänge
Tid: Klockan 18:00 bjuder Dff på smörgås, kaffe/te.
Därefter börjar samtalet. Vi slutar senast 20:30.
I
många familjer där det förekommer våld fortsätter föräldrarna att leva
tillsammans. I dessa familjer finns barn, som ofta blir osynliga. Dalarnas
Familjeterapiförening i samarbete med Länsstyrelsen Dalarna anordnar denna
föreläsning som beskriver en modell för arbete med föräldrar tillsammans och
med barnens trygghet som överordnad målsättning.
.pdf Samforskning och Familjerekonstruktion
.pdf
Familjekartläggning, frågor och processen
.pdf Kjerstin Almqvists föreläsningsbilder
FILM
Kjerstin Almqvists föreläsning
.pdf Evidens och familjebaserad praktik - hjälp som faktiskt hjälper
Två inspirerande, faktaspäckad studiedagar som vi vill bära med oss. Här kommer Brobergs bilder:
.pdf Barn som lever med våld i sin familj
.pdf iRiSk – insatser och risk- skyddsbedömningar för våldsutsatta barn
.pdf Anknytningsteori – betydelsen av nära känslomässiga relationer
.pdf Små barn – vikten av trygghet för lek och lärande, hemma och i förskolan
.pdf Anknytning i mellanbarndom och tonår
(En del bilder bortplockade pga copyrightbestämmelser)
Vilka är egentligen de verksamma faktorerna i psykoterapi i allmänhet och familjeterapi i synnerhet?
.ppt Presentationsbilder från Johan Sundelins föreläsning