3:1
Brief abstract workshop/presentation MDFT, multidimensional family therapy.
Kees Mos, Senior International Trainer MDFT, klinisk psykolog, kognitiv
beteendeterapeut. Den Haag, Nederländerna.
This presentation focuses on a contemporary evidence based
treatment – multidimensional family therapy (MDFT) – designed to treat
adolescent drug abuse and behaviour problems. MDFT has demonstrated its efficacy
in fourteen controlled trials conducted around the U.S. and five European
countries. The quality of the MDFT research program has been singled out in
independent reviews, and the MDFT clinical model has been identified as one of
the most effective treatments for teen drug abuse, delinquency and behavioural
disorders by government agencies, independent foundations, task forces and
expert groups that identify best practices. Research data supports MDFT also as
a clinician- client- and community-friendly treatment. Clearly stated and step
by step clinical protocols guide therapists through common areas of work with
teen drug abuse, but also require clinician innovation, creativity, flexibility
and tailoring the focal areas to each individual adolescent and family. Using
some DVD-fragments of actual therapy sessions, the presentation covers the core
clinical aspects of the MDFT methods in the four domains of assessment and
intervention – the adolescent and parent subsystems, the family system, and the
extrafamilial systems of school. Therapist issues, including clinician
development, and the training and supervision context of implementing MDFT are
also important aspects of the workshop.
3:2
Den sociala barnavården i Stockholm – behov, utredningar, insatser, uppföljning
och brukardelaktighet 2013-2015.
Tore Svendsen, forskare Socialhögskolan,
Stockholms universitet.
Social barnavård är sannolikt ett av de svåraste områdena inom
det sociala arbetets verksamhetsfält. I kombination med en pressad
arbetssituation med höga dokumentationskrav och en tung arbetsbelastning ställs
den sociala barnavårdens medarbetare inför svåra etiska frågeställningar och
komplicerade bedömningar i enskilde ärenden. Hur beaktas sambandet mellan
brukares behov, utredningarnas kvalitet och beviljade insatser inom den sociala
barnavården i Stockholm Stad? Följs de insatser som ges upp på ett systematiskt
sätt och får barn, ungdomar och deras vårdnadshavare den hjälp de behöver?
3:3
Integrativ medicin – ett systemiskt synsätt på psykisk och fysisk ohälsa.
Leena K Nygren, leg sjuksköterska, leg psykoterapeut, ordförande Föreningen
för Integrativ medicin.
Integrativ medicin bygger på en systemisk förståelse för
människan, psyke som soma, och där hela människan inkluderas utifrån hennes egen
unika och många gånger komplexa utgångsläge. Integrativ medicin vill vara en
organisation som lyfter och framhåller den nya forskning som kommer där ny
förståelse för hur människan själv med hjälp av prevention kan bibehålla sin
hälsa. Men även ny forskning av symptomatisk och behandlande metoder där sjukdom
redan tagit plats. Integrativ medicin arbetar främst med folkbildning, men även
mot politiker och andra beslutsfattare. Integrativ medicin vill genom sina
konferenser lyfta och sammanföra olika perspektiv utifrån samma tema, och skapa
dialoger som med det sokratiska samtalet, det reflekterande samtalet fördjupar
och breddar de deltagande och lyssnandes redan givna förståelse. Integrativ
medicin är inte emot farmakologisk behandling, men vill arbeta för, och föra
fram forskning som visar att där farmakologisk behandling sätts in, ska även
annan behandling samtidigt och parallellt sättas in, exempelvis psykologisk
behandling, kostbehandling och fysisk rörelse.
3:4 UTGÅTT
Vad håller vi terapeuter på med?
Monica Hartzell och Siamak Noroozy
3:5
25 år med Anknytningsbaserad föräldrarådgivning tillsammans med förskola och
skola.
Karin Oldegård Ljunggren, familjeterapeut i Upplands Väsby kommun, med
kollegorna Gunilla Levin och Christer Nordling.
Idén att erbjuda förebyggande föräldrarådgivning med
utgångspunkt från familjers vardagliga arena, förskolan och skolan, prövades på
försök 1993 i Upplands Väsby. På den vägen är det 25 år senare. Projektet blev
permanent och verksamheten finns kvar. Förra året fick 450 föräldrar råd och
stöd i sitt föräldraskap.
• Hur anknytningsteorin fungerar som bas för system-och nätverksinriktat
arbete.
• Hur verksamheten utvecklats genom åren utifrån praktik och teori.
• Många men korta kontakter med föräldrar – vår erfarenhet av vad samtalen
behöver innehålla, hur vi
arbetar konkret och våra tankar om varför.
• Samarbete med förskolelärare och lärare – en förutsättning för att barns
situation ska ändras på riktigt.
• Att inte ha med barnen i samtalen, men ändå vara fast förankrad i
barnperspektivet.
3:6
Ensamstående mödrar som har problem med sina barn. En undersökning om lyckade
och misslyckade insatser.
Alejandro Fuentes Silva, mag psykologi. Multietnos Institut, Stockholm.
Materialet i denna undersökning kommer från fokuserade
behandlingar och psykoterapeutiska insatser av systemisk karaktär av familjer
bestående av ensamstående mödrar med stora problem med deras barn.
Undersökningen tillåter oss att gruppera dessa familjer i olika kategorier.
Dessa kategorier låter oss få bättre kunskaper om vilka de vanligaste problemen
är som familjer brukar mötas av och deras strategier för att lösa och övervinna
dem. Dessutom hjälper dessa att orientera oss i vårt sätt att bemöta barn och
mödrar. Målsättningen i studien var att kunna utvärdera och förklara de olika
resultaten för oss terapeuter efter genomförda insatser inom Familjeteamets
regi.
Huvudtalare (klicka här!)
Peter Rober, Nora Bateson och Pernilla Ouis.
... och subplenumföreläsningar (klicka här!)
Allan Linnér, Nova Colliander, Lars Dencik, Tryggve Balldin, Karin Pernebo och Sofia Paulsson.
... och Workshops (klicka här)